Slide Header

Do'a Niat Puasa dan Do'a Buka Puasa

 
Marhaban Ya Ramadhan
Alhamdulillah.. Alhamdulillah.. Alhamdulillah..
Kita umat Islam dipertemukan kembali oleh Allah dengan bulan ke-7 kalender Islam. Bulan suci yang penuh berkah dan ampunan. Ayo sambut suka cita bulan Ramadhan. Sebelum kita jalankan ibadah-ibadah Ramadhan, marilah kita saling memaafkan wujud dari menyucikan hati. Jika hati bersih, jalankan ibadah jadi lebih asyik.
Sambut Ramadhan dengan suka cita…, sudah. Saling memaafkan juga sudah. Apalagi yaaah…? Bagaimana hutang-hutang puasa di bulan Ramadhan tahun lalu...? Semoga semuanya sudah beres terlunasi. Saatnya kita fokuskan niat dengan sungguh-sunguh tulus dalam hati untuk memulai ibadah bulan Ramadhan. Karena, Innamal a’ malu binniat. Sesungguhnya semua amal (perbuatan) tergantung pada niatnya.
Berikut ini lafadz nya
Do'a Niat Puasa :
نَوَيْتُ صَوْمَ غَدٍ عَنْ اَدآءِ فَرْضِ شَهْرِ رَمَضَانَ هَذِهِ السَّنَةِ لِلّهِ تَعَالَى
nawaitu shauma godhin 'an adaai fardli syahri ramadlaana haadzihis sanati lillahi ta'aalaa
Artinya : “Sengaja aku berpuasa esok hari untuk menunaikan fardhu puasa pada bulan Ramadhan bagi tahun ini kerana Allah Taala “

Do'a Buka Puasa :
http://www.islam2u.net/images/stories/lafaz%20berbuka%20puasa.jpg
allahumma laka somtu wa bika aamantu wa ‘alaa rizqika afthartu birahmatika ya arhamarrohimin
Artinya : “Ya Allah keranaMu aku berpuasa, dengan Mu aku beriman, kepadaMu aku berserah dan dengan rezekiMu aku berbuka (puasa), dengan rahmat MU, Ya Allah Tuhan Maha Pengasih
Maksudnya:
“Ya Allah bagi Engkau aku berpuasa dan dengan Engkau beriman aku dengan rezeki Engkau aku berbuka dengan rahmat Engkau wahai yang Maha Pengasih dan Penyayang”.

0 komentar:

 
"TERIMA KASIH ATAS KUNJUNGAN ANDA "SEMOGA BLOG SAYA MENJADI INSPIRASI BAGI ANDA "SEMOGA BERMANFAAT" UNTUK KITA SEMUANYA